Σάββατο, 7 Ιουνίου 2014

Χορτοφαγία: Οφέλη, κίνδυνοι και απόψεις για μια δημοφιλή διατροφική τάση

Χορτοφαγικά εστιατόρια, παντοπωλεία με εξειδίκευση στην χορτοφαγική διατροφή, χορτοφαγικές συνταγές στην τηλεόραση.
 Ότι «κάτι τρέχει» με την χορτοφαγία τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα είναι… πρασίνου φαεινότερο. 
Όμως τι ακριβώς είναι η χορτοφαγική διατροφή και πόσο πραγματικά μπορεί να μας ωφελήσει; 

Τι ωθεί τον κόσμο στο να ακολουθήσει αυτό το μοντέλο; 
Αληθεύει ότι οι χορτοφάγοι δεν λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά από την διατροφή τους; 
Και αν αποφασίσουμε και εμείς να ξεκινήσουμε τη χορτοφαγία τι θα πρέπει να προσέξουμε; Τα ερωτήματα γύρω από αυτήν τη διατροφική (και για πολλούς ηθική τάση) είναι αρκετά. 
Οι κατηγορίες χορτοφάγων 
Κατ’ αρχήν, ως χορτοφαγική διατροφή ορίζεται η διατροφή κατά την οποία αποκλείεται από το καθημερινό διαιτολόγιο το κρέας και τα ζωικά προϊόντα όπως τα γαλακτοκομικά και τα αυγά. Ένας από τους κύριους λόγους που μπορεί να οδηγηθεί κανείς στην χορτοφαγία είναι η θρησκεία. 
Για παράδειγμα, η νηστεία είναι μια «εποχική» χορτοφαγία, ενώ υπάρχουν και θρησκείες στις οποίες δεν επιτρέπεται καθόλου η κατανάλωση κρέατος. 
Μια άλλη ομάδα ανθρώπων, πιστεύει ότι ακολουθώντας μια τέτοια διατροφή θα έχει καλύτερη υγεία και μακροζωία, ενώ άλλοι την ακολουθούν απλά επειδή είναι αντίθετοι με την σφαγή και κακοποίηση των ζώων. 
Έτσι οι χορτοφάγοι διακρίνονται στις εξής «ομάδες»: 

* Μερικώς χορτοφάγοι (semi-vegetarian): αυτοί που αποκλείουν τα περισσότερα είδη κρέατος από το διαιτολόγιο τους ή απλά τα καταναλώνουν σε πολύ μικρές ποσότητες 
* Γαλακτο-χορτοφάγοι (lacto-vegetarian): αυτοί που αποκλείουν από το διαιτολόγιο τους όλα τα είδη κρέατος, τα ψάρια και τα αυγά, καταναλώνουν όμως γαλακτοκομικά προϊόντα 
* Γαλακτ-οω-χορτοφάγοι (lacto-ovo-vegetarian): αυτοί που αποκλείουν από το διαιτολόγιο τους όλα τα είδη κρέατος και τα ψάρια αλλά καταναλώνουν αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα 
* Αυστηρά χορτοφάγοι (vegan): αυτοί που αποκλείουν από το διαιτολόγιο τους όλα τα είδη κρέατος, τα ψάρια, αλλά και όλα τα ζωικής προέλευσης προϊόντα (τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και το μέλι). 

Τα οφέλη της χορτοφαγίας 
«Πολλές μελέτες εκθειάζουν τη μη κατανάλωση κρέατος στο διαιτολόγιό μας.
 Έτσι, σε μελέτες που έγιναν σε χορτοφάγους βρέθηκε ότι αυτοί καταναλώνουν λιγότερο κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη, περισσότερους υδατάνθρακες και διαιτητικές ίνες, καθώς φυσικά και πολύ περισσότερη βιταμίνη C, E και πολλά άλλα αντιοξειδωτικά συστατικά», αναφέρει στο iatronet σχετικά ο κ. Αναστάσιος Παπαλαζάρου, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και προσθέτει: «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι χορτοφάγοι να έχουν χαμηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος και συνεπώς να κινδυνεύουν λιγότερο από παχυσαρκία, να εμφανίζουν καλύτερο λιπιδαιμικό προφίλ στο αίμα, χαμηλότερη πίεση και λιγότερα ποσοστά καρδιοαγγεικών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ και διαφόρων μορφών καρκίνου. 
Επίσης, η χορτοφαγική δίαιτα φαίνεται να σχετίζεται με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής καθώς μεγάλες επιδημιολογικές μελέτες έχουν συσχετίσει την αυξημένη κατανάλωση κρέατος με αυξημένη θνησιμότητα. 
Το μεγάλο όμως διατροφικό πλεονέκτημα της χορτοφαγίας είναι η αυξημένη κατανάλωση διαιτητικών ινών και αντιοξειδωτικών συστατικών». 

in2life.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: